Alla inlägg under november 2007

Av S - 21 november 2007 02:00


Det här är en liten fin berättelse som väcker en hel del tankar...............

När jag gick på mellanstadiet,
råkade jag i en häftig diskussion med en pojke i min klass.
Jag har glömt vad det hela rörde sig om,
men jag har aldrig glömt läxan jag lärde den dagen.
Jag var övertygad om att jag hade rätt och att han hade fel,
och han var lika övertygad om att han hade rätt
och att jag hade fel.

Vår lärare bestämde sig då för att lära oss en väldigt viktig läxa.

Hon tog fram oss och placerade oss framför klassen på varsin sida om katedern.
Mitt på katedern fanns ett stort runt föremål.
Jag kunde tydligt se att det var svart.
Hon frågade pojken vilken färg föremålet hade. "Vit" svarade han.
Jag kunde inte tro mina öron, han sa att föremålet var vitt,
det var ju svart!

Det blev ytterligare en diskussion mellan min klasskamrat och mig,
denna gång om föremålets färg.

Läraren bad oss byta plats med varandra och nu frågade hon mig vilken färg föremålet hade. Jag var tvungen att svara "vit".
Det var ett föremål med två olikfärgade sidor,
så vi hade rätt båda två!

Den dagen lärde jag mig en mycket viktig läxa;
Du måste stå i den andre personens skor och se med den andre personens ögon för att verkligen förstå dennes sätt att resonera

Av S - 21 november 2007 01:51




Nu ska jag berätta en liten fin tänkvärd berättelse......


Det var en gång en liten pojke som lätt blev arg.
Hans pappa gav honom en näve med spik och
sa till honom att varje gång du blir arg
ska du gå bakom huset och slå in en spik i staketet.


Första dagen slog pojken in 37 spikar.
Efter några veckor lärde han sig kontrollera sin ilska
och antalet islagna spikar minskade hela tiden.
Han märkte att det blev allt lättare att kontrollera sin ilska.


Slutligen kom den dagen då pojken inte blev arg en enda gång.
Han sa det till sin pappa och denne föreslog honom då
att han skulle dra ut en spik ur staketet
varje dag då han inte blev arg.


Dagarna gick och efter en tid kunde pojken tala om för sin pappa
att det inte fanns en enda spik kvar i staketet.
Då tog pappan pojkens hand och ledde honom till staketet.
Där sa han till honom;
"Det var bra gjort min son, men titta på alla dessa hål.
Det här staketet blir aldrig vad det en gång varit.
När du säger något i vredesmod lämnar det just sådana här ärr kvar efter sig.
Som om du skulle sticka en kniv i en annan människa och dra ut den igen.
Det spelar ingen roll hur många gånger du ber om förlåtelse,
skadan är redan skedd.
En skada orsakad av ett ovänligt ord gör lika ont som ett fysiskt slag.


Komihåg att......
Vänner är sällsynta ädelstenar.
Dom gör dig glad och stöder dig i allt.
Dom lyssnar till dig då du har bekymmer,
berömmer dig och är alltid redo att öppna sitt hjärta för dig".

Av S - 20 november 2007 00:47


                       Mia Törnblom har kommit med en ny bok 
                                          " En härlig bok"
                             Om du inte läst något av henne
                            kan jag varmt rekommendera:
                        "Sälvkänsla nu" &
"Mera självkänsla"
                           Dom finns som pocket (ca.35 kr.),
                               även inbundna, ljudböcker. 
                                     Du kan beställa dom på Bokus
    
       

Av S - 19 november 2007 12:27

Jag ska låta göra min första tatuering den 2 januari. Sitter och skissar på hur jag vill ha den. Kanske har du något förslag, som du kan dela med dig av. Jag vill tatuera in mina fyra barns namn med något motiv. Ska senare tatuera in Stonestungan. Jag bara älskar dom.

Av S - 19 november 2007 11:30

I dag är det lite trögt att komma igång. Svårt att sova i natt. Sitter här vid mitt skrivbord, tittar ut genom fönstret. Ser la´gårn, det rimfrostade kvadratiska fönstret, med dom fyra rutorna, varav den ena rutan är trasigt. Där hoppar mina katter in, när min boxer jagar dom, hon tror dom vill leka. Det vill dom verkligen inte. Under taket på gaveln, finns en öppning. Där flyger svalorna in och ut, på sommar´n. Dom flög sin kos i augusti, kanske till Egyptien eller Afrika, dom återkommer varje vår. Ser verkligen fram emot att dom kommer nästa vår igen. Dom tillför mycket glädje, när dom är här. Efter deras flytt, har talgoxarna hittat in i la´gårn, genom samma öppning. Dom far också in och ut, ett väldigt hektiskt liv. Dom hämtar isolering från en övergiven rulle i ve´bon. Ska hänga upp talgbollar idag, hoppas på att kunna avleda dom från isoleringen till talgbollarna. Jag tycker väldigt mycket om fåglarna, men inte direkt det dom lämnar efter sig i la´gårn, "fågelskiten".

Av S - 19 november 2007 01:52

Jag har nu äntligen startat min egen blogg. Ska nu  bara komma underfund med hur jag vill lägga upp den. Kommer tillbaka imorgon, ska krypa till kojs nu.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<<
November 2007 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards