Direktlänk till inlägg 5 februari 2008

Semlor ................

Av S - 5 februari 2008 12:08


Satt och funderade på historien bakom semlan, kollade på nätet, hittade det här, om någon annan tänkt på det!

Fettisdagsbullar enligt Tore Wretman: Här har vi verkligen en efterrätt med mycket gamla anor i vårt land. Under tidigare århundraden gick den under namnet ”hetvägg” och förekom vid de flesta bättre måltider hela året runt. Ordet kommer från hete weggen – varma bullar. Hetväggens stomme utgörs av fin vetebulle kallad semla, vilket kommer från latinets simila som helt enkelt betyder finsiktat vetemjöl. Semlan – brödet som alltså skulle bakas av finsiktat vetemjöl – kan väl från början knappast sägas vara var mans kost. Det var endast det rika högre ståndet som kunde unna sig sådana dyrbara läckerheter. Men nu har hon blivit gemen, det är bara sorgligt att hon på senare tid gått ytterligare ett stycke på sin förvandlingsväg. Har fått en kostymering som illa klär henne då hon förts ut på konditoridisken med pudersocker på den släta gräddytan och snirklar av virad vispgrädde under locktoppen. Den lilla flisan av marsipan som skall föreställa mandelmassa gör inte saken bättre. Tore Wretman, Svenska husmanskost, 1967

Här följer Tores Wretmans recept på semlor och Fettisdagsbullar:

Semlor
100 g smör
3 dl mjölk
75 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1 liter vetemjöl (600 g)
½ tsk hjorthornssalt

Fettisdagsbullar – Hetvägg
6 semlor
2 dl tjock grädde
½ dl smält smör
2 ägg
1 msk socker
rivet citronskal
150 g mandelmassa


Semlor
Av denna sats blir det omkring 12-14 semlor.
Man börjar med att smälta smöret och hälla det i mjölken.
Jästen smulas fint i en degbunke, salt, socker, ägg och degspad tillsätts.
Pudra över hjorthornssaltet och undan för undan mjölet allt under det ni arbetar degen blank och smidig.
Låt degen jäsa 10 minuter.
Arbeta den på nytt och tag sedan upp den på bakbordet och forma jämna bullar som skall jäsa på plåt en gång till och penslas med ägg innan de gräddas i 250 graders ugnsvärme i 5-10 minuter.

Fettisdagsbullar – Hetvägg
Låt de nybakade semlorna svalna något och pricka med en gaffel av ett mindre lock ovanpå varje.
Töm med hjälp av gaffeln ut det mesta av inkråmet. Blanda det i en bunke med mandelmassan, grädden, äggulorna, smöret, sockret och litet rivet citronskal.
Arbeta massan väl, fyll den i bullarna och lägg tillbaka locket.
Vispa äggvitorna till skum med litet socker och bestryk semlorna därmed.
Glasera dem i hög ugnsvärme – helst under grillelement – och servera i djupa tallrikar tillsammans med mjölk som kokats upp med en vaniljstång. Många serverar kanel till.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 17 oktober 2012 01:51

    Kikar in en liten sväng ..... Omöjligt att somna, men jag försöker om en stund igen … kanske går det bättre då, ingen idé att ligga där i mörkret och glo i taket! Skulle kanske tagit mig ett glas varm mjölk med honung i, men nu...

Av S - 15 oktober 2012 23:44

  Hej Du Fina       Jag brukar ju vilja skriva i positiv anda, här i min blogg! Brukar inte vilja skriva och dela med mig av negativitet! Men i detta inlägg så kan jag inte låta bli. Hoppas med denna upplysning, att fler får upp ögo...

Av S - 14 oktober 2012 00:44

      Hej! Hittar du någon som jag Mitt namn är Fibromyalgi.Jag är en Osynlig Kronisk sjukdom och jag är  nu din följeslagare för resten av livet. Andra runt omkring dig kan inte se eller hota mig, men DIN kropp kan känna mig. Jag ...

Av S - 13 oktober 2012 04:14

  Kan inte sova, jo, jag har ju förståss sovit ett par timmar, men det räcker ju inte, förhoppningsvis kanske jag blir trött efter en stund vid tangentbordet. Jag vet att jag har skrivit om detta förut, men det kan inte hjälpas, jag gör d...

Av S - 10 oktober 2012 15:41


  Hej Min Vän       Hoppas du har det bra, och att hösten är snäll mot dig.       Har Du tänkt på att ...... Ett leende kostar ingenting, men ger så mycket. Det berikar dom som möts av det, utan att göra den som ger det fa...

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards