Alla inlägg den 5 februari 2008

Av S - 5 februari 2008 16:48



Vad jag tycker att det är fruktansvärt, när jag läser att unga flickor "ramlar från balkonger", "hedersmord talas det också om.  Hur kan man lägga ner undersökningarna, det är vansinne. Hur ska dessa unga flickor få hjälp, om inte från samhället. Man måste ta detta problem på yttersta allvar, släktingar kan inte få utöva hedersmord, och sedan ska fallen läggas ner.  Hallå, vi är i Sverige, där gör man inte sådant, mot vare sig fiender, medmänniskor eller släktingar.

Av S - 5 februari 2008 16:35



Människor som betytt 
  så väldigt mycket för mig.;   
  
Min älskade farmor som dog -93   
 Min älskade pappa som dog -99
 Min underbara svärfar som dog -03  
 Min älskade lillasyster som dog -04  
 
Jag saknar er så oerhört mycket! 

Av S - 5 februari 2008 16:27


Jag skulle vilja skänka en tanke till alla våra härliga barn, som finns i vår närhet,

här  i vårt avlånga land. Många barn blir tråkigt nog inte sedda. Därför manar jag

till att om du har grannbarn, andras barn, dina barns klasskompis/idrottskompis  m.fl

SE DOM, INTE BARA TITTA PÅ DOM.  Ge dom beröm, hälsa på den lilla personen,

gå ej bara förbi, som om dom inte fanns. Dom små orden, berömmet osv. kan få så stor betydelse för just det barnet, du har då sett det barnet,. Det betyder jätte mycket för ett barn som kanske inte har lätta hem förhållande. Föräldrar som jobbar mycket, dolt missbruk, misshandel m.m

Tänk tanken: Att det osedda barnet kryper till sängs, ligger och tänker på vad som hänt idag, och minns att.” Emilias mamma; hälsade på mig, och frågade hur jag mådde”.”Niklas pappa sa; Vad roligt att se dig idag! ” Om dom blir sedda för den dom är, skulle dom sova gott. Finns många frågor som man kan ställa, för att visa att man är intresserad av hur denna lilla härliga människan mår. Man ska inte tänka mina barn, andras ungar. Vilken dag som helst leker mitt barn med den andras unge.  Då torde det vara skönt om båda fick vara sedda lyckliga  barn. Dom blir vad vi gör dom till!

Vi vill ju ge alla barn god självkänsla, så att dom blir framtidens trygga vuxna medmänniskor Om man inte blir sedd, kanske man gör andra tråkiga saker för att få uppmärksamhet. Det vill ju ingen!  Vi ska vara rädda om varandra!  Ser du någon vuxen som slår sitt barn, eller kränker det , ingrip genast. Vi har en lag, mot att aga barn. Vi måste våga säga ifrån, för dessa barns skull. Det är ett sätt att visa att man har sett något, som inte får förekomma, och att det är inte barnets fel. Ingen mår bra av stryk. Stryk beror ofta på  att den vuxne inte kan kommunisera med barnet, då kommer frustrationen fram, Där ska det sägas stopp, det är inte OK. Tänk på att det finns små barn och större barn.

.                            


    Visst måste vi hjälpas åt med det här, viktiga!    

Av S - 5 februari 2008 16:11

Någonting som jag älskar

är när mina

två äldsta barnbarn 4 & 5år

sitter bak i bilen

om vi ska åka någonstans.

Så sjunger dom hela tiden

högt och ljudligt alla sånger

som finns det

kan bli hipp som happ

med texterna och uttalen ibland,

dom märker inte det, bara fortsätter,

jag skulle kunna köra hur 

långt som hellst.

Det är livskvalitet.

Tack för all sång sluta aldrig sjunga.

Av S - 5 februari 2008 15:37

                           

                                                              Sätt dig ner

                                                        känn att du lever

                                       känn att du är en människa                          

                                                    med ett liv känslor familj

                                                     Ta hand om din kropp               

                                                 tyck om den känn efter                             

                                                       att du följer med                  

                                            att dina viljor är samspelta

                                              och inte drar åt alla håll                                                 

                                                     känn att du är du

                                                  och du är bra.              
                                                          KRAMAR                                                


Av S - 5 februari 2008 14:38



Kikade ut genom fönstret nyss fick då se, min boxertik Wilma, på gårdsplan. Det såg ut som om hon sprang på tårna, lite kutryggig, på väg mot skogen. Hon vill antagligen vara ifred, med en stor soppåse som hon hade i munnen, som hade stått på förstukvisten. I soppåsen var det rester från kylskåpet. Jag öppnade dörren och skrek, stanna, tvärnit vart det,hon släppte soppåsen direkt, hon visste ju att hon gjort fel. Kom skamsen till mig. Det är inte första gången hon tagit soppåsar jag glömt slänga i soptunnan. Riktigt busfia är hon. Min älskling!

Av S - 5 februari 2008 12:08


Satt och funderade på historien bakom semlan, kollade på nätet, hittade det här, om någon annan tänkt på det!

Fettisdagsbullar enligt Tore Wretman: Här har vi verkligen en efterrätt med mycket gamla anor i vårt land. Under tidigare århundraden gick den under namnet ”hetvägg” och förekom vid de flesta bättre måltider hela året runt. Ordet kommer från hete weggen – varma bullar. Hetväggens stomme utgörs av fin vetebulle kallad semla, vilket kommer från latinets simila som helt enkelt betyder finsiktat vetemjöl. Semlan – brödet som alltså skulle bakas av finsiktat vetemjöl – kan väl från början knappast sägas vara var mans kost. Det var endast det rika högre ståndet som kunde unna sig sådana dyrbara läckerheter. Men nu har hon blivit gemen, det är bara sorgligt att hon på senare tid gått ytterligare ett stycke på sin förvandlingsväg. Har fått en kostymering som illa klär henne då hon förts ut på konditoridisken med pudersocker på den släta gräddytan och snirklar av virad vispgrädde under locktoppen. Den lilla flisan av marsipan som skall föreställa mandelmassa gör inte saken bättre. Tore Wretman, Svenska husmanskost, 1967

Här följer Tores Wretmans recept på semlor och Fettisdagsbullar:

Semlor
100 g smör
3 dl mjölk
75 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1 liter vetemjöl (600 g)
½ tsk hjorthornssalt

Fettisdagsbullar – Hetvägg
6 semlor
2 dl tjock grädde
½ dl smält smör
2 ägg
1 msk socker
rivet citronskal
150 g mandelmassa


Semlor
Av denna sats blir det omkring 12-14 semlor.
Man börjar med att smälta smöret och hälla det i mjölken.
Jästen smulas fint i en degbunke, salt, socker, ägg och degspad tillsätts.
Pudra över hjorthornssaltet och undan för undan mjölet allt under det ni arbetar degen blank och smidig.
Låt degen jäsa 10 minuter.
Arbeta den på nytt och tag sedan upp den på bakbordet och forma jämna bullar som skall jäsa på plåt en gång till och penslas med ägg innan de gräddas i 250 graders ugnsvärme i 5-10 minuter.

Fettisdagsbullar – Hetvägg
Låt de nybakade semlorna svalna något och pricka med en gaffel av ett mindre lock ovanpå varje.
Töm med hjälp av gaffeln ut det mesta av inkråmet. Blanda det i en bunke med mandelmassan, grädden, äggulorna, smöret, sockret och litet rivet citronskal.
Arbeta massan väl, fyll den i bullarna och lägg tillbaka locket.
Vispa äggvitorna till skum med litet socker och bestryk semlorna därmed.
Glasera dem i hög ugnsvärme – helst under grillelement – och servera i djupa tallrikar tillsammans med mjölk som kokats upp med en vaniljstång. Många serverar kanel till.


Av S - 5 februari 2008 06:51

  

Ranunklar är verkligen romantiska blommor, tycker jag.

Ett tips;

Om du skär av stjälkarna på de ranunklar vars knoppar inte vill blomma. Sätt de korta stjälkarna med knopp i en mindre vas med vatten så finns det stor chans att även de börjar blomma. Låter du dem stå kommer stjälken vissna och knoppen dör innan den hunnit komma i blom.

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards