Direktlänk till inlägg 4 oktober 2011

Vilken hjältinna

Av S - 4 oktober 2011 23:46


Skulle stänga av tv´n ikväll,

men fastnade vid en så bra och

intressant dokumentär på 1½ timme på svt.

Inte kunde jag lägga mig då.


 


Vilken hjältinna och förebild

Sampat Pal Devi


En enormt intressant dokumentär, om kvinnors hemska livssituation i Indien. Filmen handlade om en färgstark och karismatisk kvinna vid namn Sampat Pal Devi född 1947!


 



Hon giftes bort av sin familj, vid 12 års ålder.

Hon hade fött 5 barn vid 15 års ålder. Efter att hon

 lämnat sin man, levde hon i svår fattigdom, och

misär med sina barn på landsbygden.

Nu lever hon med en man ur en högre kast.

Sampat Pal vart så engagerad i orättvisorna mot

Indiska kvinnorna på samhällets botten. Kvinnor som vart

utsatta för tvångsgifte, våldtäkter, misshandel

... dom hade inget människovärde ... !

Hon var så omtänksam mot alla  flickor och

kvinnor som sökte hjälp hos henne, hård men rättvis.



 


Så hon startade upp en grupp, ” Gulabi Gang ”  (Pink Sari). 

I sina rosa saris går de fram. Kvinnorna i ”det rosa gänget” som med sin karismatiska ledare Sampat Pal Devi i

spetsen kämpar för kvinnorna från den allra

lägsta kasten i Indien. ”If you’re shy, you’ll die” är en av ledstjärnorna för kvinnorna, som drar stor uppmärksamhet

till sig när de löser konflikter för öppen ridå, på gator och

torg med allmänheten som vittne. I sin kvinnokamp

förlorar Pal egentligen fler strider än hon vinner vilket ofta

beror på hennes oförmåga att kompromissa.


  


Hon är varken osjälvisk eller ödmjuk, men alla hennes tillkortakommanden kompenseras av de frenetiska

attackerna på felande pappor, styvfäder och äkta män.

Hon bryr sig heller inte om anständighet vilket gör

henne till en fiende för de som förordar status quo.


En film om de enorma utmaningar som väntar den

som vill slåss för kvinnors rättigheter på den indiska

landsbygden.


  


År 2010 var det 20.000 medlemmar i Pink Sari.



   


Den mångfaldigt prisbelönta brittiska dokumentärfilmaren Kim Longinotto skildar det omvälvande arbete som dessa orädda kvinnor utför. Filmen är samtidigt ett porträtt av Sampat Pal som mot alla odds kämpat sig till den ställning hon har idag.



   


Jag vart helt tagen av denna dokumentär.

Denna film tycker jag borde visas för elever i högstadiet!


Sambat borde få ett hederspris, det får hon av mig.


 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 17 oktober 2012 01:51

    Kikar in en liten sväng ..... Omöjligt att somna, men jag försöker om en stund igen … kanske går det bättre då, ingen idé att ligga där i mörkret och glo i taket! Skulle kanske tagit mig ett glas varm mjölk med honung i, men nu...

Av S - 15 oktober 2012 23:44

  Hej Du Fina       Jag brukar ju vilja skriva i positiv anda, här i min blogg! Brukar inte vilja skriva och dela med mig av negativitet! Men i detta inlägg så kan jag inte låta bli. Hoppas med denna upplysning, att fler får upp ögo...

Av S - 14 oktober 2012 00:44

      Hej! Hittar du någon som jag Mitt namn är Fibromyalgi.Jag är en Osynlig Kronisk sjukdom och jag är  nu din följeslagare för resten av livet. Andra runt omkring dig kan inte se eller hota mig, men DIN kropp kan känna mig. Jag ...

Av S - 13 oktober 2012 04:14

  Kan inte sova, jo, jag har ju förståss sovit ett par timmar, men det räcker ju inte, förhoppningsvis kanske jag blir trött efter en stund vid tangentbordet. Jag vet att jag har skrivit om detta förut, men det kan inte hjälpas, jag gör d...

Av S - 10 oktober 2012 15:41


  Hej Min Vän       Hoppas du har det bra, och att hösten är snäll mot dig.       Har Du tänkt på att ...... Ett leende kostar ingenting, men ger så mycket. Det berikar dom som möts av det, utan att göra den som ger det fa...

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards