Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av S - 4 oktober 2011 23:46


Skulle stänga av tv´n ikväll,

men fastnade vid en så bra och

intressant dokumentär på 1½ timme på svt.

Inte kunde jag lägga mig då.


 


Vilken hjältinna och förebild

Sampat Pal Devi


En enormt intressant dokumentär, om kvinnors hemska livssituation i Indien. Filmen handlade om en färgstark och karismatisk kvinna vid namn Sampat Pal Devi född 1947!


 



Hon giftes bort av sin familj, vid 12 års ålder.

Hon hade fött 5 barn vid 15 års ålder. Efter att hon

 lämnat sin man, levde hon i svår fattigdom, och

misär med sina barn på landsbygden.

Nu lever hon med en man ur en högre kast.

Sampat Pal vart så engagerad i orättvisorna mot

Indiska kvinnorna på samhällets botten. Kvinnor som vart

utsatta för tvångsgifte, våldtäkter, misshandel

... dom hade inget människovärde ... !

Hon var så omtänksam mot alla  flickor och

kvinnor som sökte hjälp hos henne, hård men rättvis.



 


Så hon startade upp en grupp, ” Gulabi Gang ”  (Pink Sari). 

I sina rosa saris går de fram. Kvinnorna i ”det rosa gänget” som med sin karismatiska ledare Sampat Pal Devi i

spetsen kämpar för kvinnorna från den allra

lägsta kasten i Indien. ”If you’re shy, you’ll die” är en av ledstjärnorna för kvinnorna, som drar stor uppmärksamhet

till sig när de löser konflikter för öppen ridå, på gator och

torg med allmänheten som vittne. I sin kvinnokamp

förlorar Pal egentligen fler strider än hon vinner vilket ofta

beror på hennes oförmåga att kompromissa.


  


Hon är varken osjälvisk eller ödmjuk, men alla hennes tillkortakommanden kompenseras av de frenetiska

attackerna på felande pappor, styvfäder och äkta män.

Hon bryr sig heller inte om anständighet vilket gör

henne till en fiende för de som förordar status quo.


En film om de enorma utmaningar som väntar den

som vill slåss för kvinnors rättigheter på den indiska

landsbygden.


  


År 2010 var det 20.000 medlemmar i Pink Sari.



   


Den mångfaldigt prisbelönta brittiska dokumentärfilmaren Kim Longinotto skildar det omvälvande arbete som dessa orädda kvinnor utför. Filmen är samtidigt ett porträtt av Sampat Pal som mot alla odds kämpat sig till den ställning hon har idag.



   


Jag vart helt tagen av denna dokumentär.

Denna film tycker jag borde visas för elever i högstadiet!


Sambat borde få ett hederspris, det får hon av mig.


 

  

Av S - 4 oktober 2011 11:01




               Hejsan Kära Vän.



  


Hoppas allt är bra med dig och att du njuter av detta

vackra oktoberväder. Det är ju så vackert ute.



     



Idag blir det också till att ta det lugnt för mig ,

bomber i huvudet, sandpapper i halsen, en faslig hosta.


Hela jag i olag, men det går ju över, det är ju bara att

ställa sig in på att vila idag också. Det är ju inte bra heller

att ligga, värken i kroppen blir så mycket värre

.... men vad ska jag göra.




Jo ´tänka positivt. 


Tänka på speciella ögonblick, ta fram tankar som

gör en lycklig och glad.

Tex.

Det här fina armbandet, som jag har

fått av mitt äldsta och härliga barnbarn Emma ...

det för mig lycklig.




 

 

 

Här ett litet utkast från Dalai Lama´s bok 

" Ett meningsfullt liv "



Steg för steg lär oss Dalai Lama att öppna hjärtat, avstå från att göra skada, finna och behålla vårt sinneslugn och mycket annat. Han visar oss hur man övervinner vardagliga känslohinder som vrede, misstro, svartsjuka, otrygghet och ofruktbara tankemönster.



    



" Dalai Lama´s text ur boken"


Jag reser till många platser i världen, och varje gång jag talar till människor gör jag det med känslan av att höra till deras egen familj. Även om vi kanske träffas för första gången betraktar jag var och en av dem som en vän. Sanningen är att vi redan känner varandra, djupast inne, som människorvarelser som delar samma grundläggande mål: Alla söker vi lycka och vill slippa lidande.  "



  



Ha det så bra min Fina Vän


 



 


Av S - 4 oktober 2011 00:03



Hejsan Fina Du


    



Har faktiskt inte skrivit några inlägg sedan i torsdags,

har haft lite annat för mig. Men nu är jag tillbaks.


Jag har legat hela dagen, sovit och zappat mellan kanalerna

på tv ... jag har alltså legat i soffan. 



  


Har haft feber, förkylning med värsta hostan, huvudvärk.

Kände att det var bara var att ta det lugnt.

Och hoppas det ger med sig till imorgon.

 Jag verkligen ogillar att behöva ligga still,

men ibland är det ett måste, så lika bra att vara lydig.



  



Hoppas du klarar dig från sjukan.

Faktiskt ganska många runt ikring som är

förkylda med feber och hosta. Det är ju höst,

det lixom har blivit att det hör till,

förkylningar, influensor m.m


Så nu önskar vi oss,

att vi får vara piggelin.


  


I lördags var jag , hjärtat, och min svärmor på middag

hemma hos minstingen och hennes pojkvän.

Minstingens svärmor var också bjuden,

hon hade ett av sina  barnbarn med sig.


Vi vart bjudna på älgbiffar, hasselbackspotatis

och gräddsås Mmmm va gott det var! 

 Till kaffet blev det dajmtårta och kladdkaka.

Det var ju också så smarrigt.


    


Det var en så trevlig middagsbjudning,

med härliga människor.


 

Dom är ett så gulliga och omtänksamma mot varandra.

Jag är så glad över att ha fått en så fin svärson,

och att min minsting är så lycklig. 


 


Då blir ett mammashjärta varmt.



  


Söndagen så var hjärtat och jag i trädgården och grejade på.

Han satt i grävarn och grävde fram avloppsrören från tvättstugan/bastun, som han ska lägga om och isolera mer.


Jag ansade svartvinbärsbuskarna, beskar dom ganska så hårt.

Har inte gjort det på flera år.

Tar lixom lite tid, gjorde väl klart 8 buskar,

har 8 kvar att beskära .. men det får bli en annan dag.


Jag plockade även 3 liter svartvinbär, bär som

fanns kvar på buskarna. Ska göra svartvinbärsgele.

Skulle gjort det idag, men av förklarliga själ,

så har jag inte kunnat det.


Hoppas att göra det imorgon.


  


God Natt Fina Vän


 






Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards