Alla inlägg den 7 oktober 2012

Av S - 7 oktober 2012 14:05

Hejsan Fina Du!



En mulen morgon här, +5 grader, inte ett regn så långt ögat kan nå!

Nu har snart lövträden klätt av sig sina vackra färger, men än finns det färgsprakande

träd, rönnen tror jag står längst klädd. Det är inte bara träden som ska gå till vintervila,

björnen, igelkotten .... men även vår vackra pelargonia.


imagesca2elvfa.jpg


Den bör stå frostfritt, i en källare eller i ett rum som då är frostfritt.

Man bör ju då ta in pelargonerna innan frosten biter tag i den.

Den trivs under vilan svalt, +10 -  +15 grader. Lite ljust bara,

blir det för ljust kräver dom mer vattning, då blir det ingen vila.  Så man bör

vattna sparsamt, kanske var fjortonde dag, bara så att dom inte börjar skrumpna.


ikjk.jpg


Jag ger inte mina pelargonierna näring under vilan. Men sen i februari då,

man vill väcka dom från idet, som är det en annan procedur, men det kan vi ta

senare när det är aktuellt!  Visste du att det finns ca. 250 arter av pelargonier,

den kommer ursprungligen från Sydafrika, där den växer vilt. Pelargonen har

fått sitt namn p g a av fröställningarnas speciella utseende. De långa näbbliknande

spröten har fått många att tänka på fågelnäbbar.


imagesca33j3zh.jpg


Ordet pelargon kommer från grekiskans pelargos, som betyder stork.

Samma sak gäller släktnamnet Geranium som kommer av det grekiska ordet

geranos som betyder trana. De flesta av de pelargonsorter vi har som krukväxter

härstammar från fyra olika pelargonarter som fortfarande växer

vilt i Sydafrika. Ja det var bara lite fakta om denna vackra växt,

som är så populär och inte svår att sköta.


hloooo.jpg


Min personliga favorit är Mårbacka !

today.jpg


Önskar Dig Lycka till med dina pelargonier

..... och att du får en fortsatt härlig söndag Min Vän .


imagescanbxjrw.jpg

Av S - 7 oktober 2012 00:45



 

     


Nu är nattens timme slagen, strax dags för sömnen som snart infinner sig ...

tar en liten stund att varva ner. Har varit i Timrå med mitt barnbarn Eddie

ikväll  och sett matchen mellan Timrå - Luleå.

Eddie som snart blir sju år, har blivit så intresserad av hockey,

det är skojigt tycker jag. Han spelar hockey för andra året nu, i Ånge.

Där även min son har blivit målvaktstränare, det tycker jag är roligt, eftersom han

delar med sig av sina erfarenheter. Han har varit hockeymålvakt i Stockholmslag

så många år, en duktig målvakt också, vill den stolta modern förtälja.


Nu åter till dagens Timråmatch, Eddie hejjar ju på Timrå ... Men det gör ju inte jag,

men det spelar ju ingen roll, jag älskar själv hockey, vilken match det än är så

är det skoj. Timrå förlorade på straffar mot Luleå. Men Eddie tog det bra ändå,

han var så nöjd och glad. Ännu gladare vart han när jag och farfar köpte honom

en Timrå-tröja och en Timråmössa.

Han är en så fin pojke .... han stod i kön till korvförsäljningen i första periodpausen ...

då han tog fram två tjugokronorssedlar ur sin döskalleplånbok ....

Säger till tjejen innanför disken .... jag vill ha en korv och

en trocadero TACK .... han var så fin och gullig .... bra uppfostran,

när det kommer spontant at man tackar för sig, tjejen bakom disken

log så fint mot honom :) Ett tag undrade vi faktiskt om han fått

myror i brallan, kanske inte konstigt när

det är flera timmar man ska sitta still. Andra periodpausen köpte han

en chokladkaka .... som han satt och mumsade på !

Våran underbara Eddie, det var en riktigt rolig kväll .... Tack Eddie <3


Kanske jag ska tillägga att mitt Älskade AIK vann sin match,

mot Växjö,med 3-2 ... på hovet.  


Nu väntar sängen på en trött, lycklig och tacksam farmor 






   




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards