Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Inte ovanligt för att vara mig .....

Av S - 12 september 2011 09:09



 



Igår vart det inte av att gå in och skriva något,

hade lite annat att göra. Lovade dig i lördags att skriva

som igår, men det blir inte alltid som man tänkt sig.


 



I lördags var jag till Ica Fränsta och handlade,

bl.a ingredienser till en stor höstgryta. Var på Erikshjälpen

en liten sväng. Jag skrev ju lite om det, tidigare (i lördags),

 samt la ut bilder på fynden.


När inköpen var klara for jag till min äldsta dotter och kollade på nya sängen, såg så skön ut. Den var skön också, jag var tvungen att provligga den. Vi skulle verkligen behöva nya sängar själv, ska ta mig en funderare på det, åtmindstånde nya madrasser.



Mina 3 barnbarn ville följda med mig hem, det gick ju bra.

Eftersom föräldrarna ändå skulle komma senare till oss

på middag. Jag hade bjudit hem alla barnen med familjer på höstgryta. Alla kunde inte komma, min yngsta son med familj

och minstingens sambo hade förhinder. Vi vart ju många

ändå, eftersom vi är en stor familj.


  


När vi frostade ur frysboxarna, i fredags. Tog vi fram

massvis med älgkött, som jag skulle tillaga. Var tvungen

att tömma boxen, eftersom älgjakten börjat.

Ge plats för nytt kött, förhoppningsvis.



  



När jag kom hem i lördags med barnen, började jag

med maten, eftersom dom lekte så bra.


* Jag lagade flera rätter, det är ju inte ovanligt

för att vara mig, ingen ska gå från bordet hungrig,

det ska alltid räcka ifall någon oväntat dyker upp;



* En stor (10 l)  höstgryta med massor av kött, kålrötter,

morötter, palsternacka, majs, kastanjer, svamp, purjolök,

lök m.m. blandade även i sambal olek i grytan,

det ger en så god smak.



* Det vart även grillat älgkött med pomes frittes till.



* Tillagade även en älgstek också.



* Kokade också hundmat av älg, verkligen uppskattat.

Perfekt att torka i ugnen efteråt, det blir ett utsökt hundgodis,

tycker i alla fall mina voffsingar.



* Efter maten vart det glass med hortron.


Behöver jag tala om att nästan alla rullade från

bordet så mätta och stinna.


Nu ska jag ta mig en liten paus, sätta mig

på farstukvisten,  och dricka lite kaffe


Vi hörs snart


 

 
 
Pernilla

Pernilla

12 september 2011 11:34

Grillat älgkött åt jag förra året & mums vad det va GOTT :) Men när jag värmde det, tror det var dan efter eller så var det 2 dagar efter, så smakade det inte alls gott, "vanligt" kött kan man ju värma å äta efter ett par dar & det smakar ju likadant som när man grillade det... Kanske kan bero på vad man marinerar köttet med för nått kanske?? Kram<3

http://gronstacity.blogg.se

S

12 september 2011 22:44

Har du inte ätit det på så länge, då måste du komma till mig nån kväll i höst och äta älgkött ;) Klart .. älgkött är ju ett torrare kött, eller inte så fett menar jag ju. Nog tycker jag att jag kan äta resterna nån dag efter ... men smaken är ju som smaken delad ;D haha Må så gott

 
Ingen bild

Anna-Maria

12 september 2011 19:46

Men gudarnes vad gott med höstgryta...med älgkött dessutom! Det är man inte bortskämd med direkt...väljer faktiskt älgkött framför nötkött om jag ska vara ärlig..dock brukar det vara tvärtom för de som alltid har älg i frysen :-)
Kan tänka mig att alla var mätta och belåtna efteråt...sedan måste det vara underbart att ha en så stor familj...allt gott till dig!!

S

12 september 2011 22:48

Ja det var supergott. Det är ju så, jag brukar tycka om att äta fläskkött emellanåt. Men föredrar älgköttet. Har tur som har en man som jagar. Det är jag tacksam över. Hoppas att det går bra för dig A-M, tänker på dig ofta och önskar dig all lycka

 
Pernilla

Pernilla

13 september 2011 06:02

Jag åt älgkött för FÖRSTA gången för 2 år sen :O Så jag har bara ätit det 2 gånger i mitt liv. Men vilket GOTT kött :) Jag kommer mer än GÄRNA & mumsar i mig nån kväll :)) Kramar<3

http://gronstacity.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 17 oktober 2012 01:51

    Kikar in en liten sväng ..... Omöjligt att somna, men jag försöker om en stund igen … kanske går det bättre då, ingen idé att ligga där i mörkret och glo i taket! Skulle kanske tagit mig ett glas varm mjölk med honung i, men nu...

Av S - 15 oktober 2012 23:44

  Hej Du Fina       Jag brukar ju vilja skriva i positiv anda, här i min blogg! Brukar inte vilja skriva och dela med mig av negativitet! Men i detta inlägg så kan jag inte låta bli. Hoppas med denna upplysning, att fler får upp ögo...

Av S - 14 oktober 2012 00:44

      Hej! Hittar du någon som jag Mitt namn är Fibromyalgi.Jag är en Osynlig Kronisk sjukdom och jag är  nu din följeslagare för resten av livet. Andra runt omkring dig kan inte se eller hota mig, men DIN kropp kan känna mig. Jag ...

Av S - 13 oktober 2012 04:14

  Kan inte sova, jo, jag har ju förståss sovit ett par timmar, men det räcker ju inte, förhoppningsvis kanske jag blir trött efter en stund vid tangentbordet. Jag vet att jag har skrivit om detta förut, men det kan inte hjälpas, jag gör d...

Av S - 10 oktober 2012 15:41


  Hej Min Vän       Hoppas du har det bra, och att hösten är snäll mot dig.       Har Du tänkt på att ...... Ett leende kostar ingenting, men ger så mycket. Det berikar dom som möts av det, utan att göra den som ger det fa...

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards