Alla inlägg den 12 september 2011

Av S - 12 september 2011 23:48




 



Tror någon mer än jag, ..... gillar mitt platsbyggda skafferi.

Hittade mitt lilla söta barnbarn Lewisia, i full färd.

Med att undersöka och försöka smaka det som

fanns i det öppna skafferiet.

Så roligt, man kunde både klättra i och ur,

alltså fram och tillbaks. Leksaker behövs inte,

när det finns intressantare saker.


  


  


      


Farmors älskade Gullunge


 


Av S - 12 september 2011 09:09



 



Igår vart det inte av att gå in och skriva något,

hade lite annat att göra. Lovade dig i lördags att skriva

som igår, men det blir inte alltid som man tänkt sig.


 



I lördags var jag till Ica Fränsta och handlade,

bl.a ingredienser till en stor höstgryta. Var på Erikshjälpen

en liten sväng. Jag skrev ju lite om det, tidigare (i lördags),

 samt la ut bilder på fynden.


När inköpen var klara for jag till min äldsta dotter och kollade på nya sängen, såg så skön ut. Den var skön också, jag var tvungen att provligga den. Vi skulle verkligen behöva nya sängar själv, ska ta mig en funderare på det, åtmindstånde nya madrasser.



Mina 3 barnbarn ville följda med mig hem, det gick ju bra.

Eftersom föräldrarna ändå skulle komma senare till oss

på middag. Jag hade bjudit hem alla barnen med familjer på höstgryta. Alla kunde inte komma, min yngsta son med familj

och minstingens sambo hade förhinder. Vi vart ju många

ändå, eftersom vi är en stor familj.


  


När vi frostade ur frysboxarna, i fredags. Tog vi fram

massvis med älgkött, som jag skulle tillaga. Var tvungen

att tömma boxen, eftersom älgjakten börjat.

Ge plats för nytt kött, förhoppningsvis.



  



När jag kom hem i lördags med barnen, började jag

med maten, eftersom dom lekte så bra.


* Jag lagade flera rätter, det är ju inte ovanligt

för att vara mig, ingen ska gå från bordet hungrig,

det ska alltid räcka ifall någon oväntat dyker upp;



* En stor (10 l)  höstgryta med massor av kött, kålrötter,

morötter, palsternacka, majs, kastanjer, svamp, purjolök,

lök m.m. blandade även i sambal olek i grytan,

det ger en så god smak.



* Det vart även grillat älgkött med pomes frittes till.



* Tillagade även en älgstek också.



* Kokade också hundmat av älg, verkligen uppskattat.

Perfekt att torka i ugnen efteråt, det blir ett utsökt hundgodis,

tycker i alla fall mina voffsingar.



* Efter maten vart det glass med hortron.


Behöver jag tala om att nästan alla rullade från

bordet så mätta och stinna.


Nu ska jag ta mig en liten paus, sätta mig

på farstukvisten,  och dricka lite kaffe


Vi hörs snart


 

Presentation

Du får gärna göra ett avtryck i min gästbok

Fråga mig

3 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Nätbutiker jag gärna besöker

www.broarne.se

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards